Aura Episod #8

“Ok nana, kau nak tau kan, apa effect banyak tengok handphone untuk anak kau si Arfan tu? tanya Jemah

“Haah mesti lah nak tau. Risau aku bila kau bagitau aku tengok handphone ni x elok utk kita. Kalau utk kita pun xelok, dekat budak2 mesti lagi bahaya la kan? kata Nana

“Pandai la hang ni nana. Betul la tu, utk budak2 lagi bahaya ancaman radiasi ni. Benda xnampak kan, orang susah nak percaya. Aku pernah tengok 1 kajian ni. Dia apit sebijik telur dengan 2 bijik handphone tau. Dia aktifkan internet dekat dua2 handphone tu selama 65 minit. Kau nak tau x Nana, telur tu jadi masak!” Cerita si Jemah

“Ikut kajian aku baca tu, katanya Radiasi dari handphone ni mampu untuk mengubah protein telur. Bayangkan apa yang handphone dapat buat kepada protein otak kita bila kita belek handphone lama2 tambah2 kalau duk call cakap lama2 tu lagi bahaya weh!

“Radiasi dari handphone ni ada gelombang radio tau. Gelombang ni boleh tembus otak kanak2. Sebab tu kalau kau pernah tengok lah, budak2 yang banyak tengok handphone ni dia biasanya ada masalah pembelajaran & menyebabkan masalah juga pada perangai dia. Perasan tak budak2 yang byk tengok handphone ni perangai dia jadi suka melawan? Cerita Jemah panjang lebar

“Ya Allah, baru aku perasan la Jemah bila kau cerita ni. Nak nangis pulak aku rasa. Rasa bersalah dekat Arfan sebab banyak bagi dia tengok handphone. Huwaa…”kata Nana

“Huhu aku pun sama la dgn budak2 kat rumah tu..asyik bagi handphone je nak bagi senyap..terkedu gak bila aku baca pasal ni semalam. Tapi kan Nana, benda ni boleh ikhtiar rawat. Kau nak tau macamana?”Tanya Jemah

“Serius lah? Mesti lah aku nak tau!”kata Nana

“Ok boleh Nana. Tapi bagi aku balik dulu esok aku sambung ye..”